Ce înseamnă o școală "bună"?

Cercetări recente privind domeniul și rolul educației indică faptul că promovarea relațiilor de prietenie și a unei atitudini pozitive către învățare sunt elemente mult mai eficiente în atingerea succesului pe termen lung al elevilor, comparativ cu străduința de a înregistra rezultate mai bune la teste sau examene.

Indiferent de factorul implicat în actul educației care s-ar încumeta la a da un răspuns întrebării din titlu, acesta nu ar fi scutit de o notă subiectivă dictată inconștient de valorile și principiile asimilate timpuriu, dar mai ales de experiența personală și profesională acumulate prin filtrul (mai mult sau mai puțin) acelorași principii și valori.

Consider, astfel, că ceea ce înseamnă o școală "bună" și-ar găsi un potențial răspuns mult mai echilibrat și mai obiectiv prin aplecarea înspre abordări de natură științifică în care specialiști din domeniul științelor cognitive au investit resurse și mijloace mult mai fiabile.

În acest sens, o atenție sporită o merită ultimul studiu publicat în Decembrie 2020 de National Bureau of Economic Research și realizat de C. Kirabo Jackson, profesor specialist în politici educaționale și sociale care, alături de colegii de la Northwestern University, a descoperit că o școală cu un impact imens asupra stării de bine a elevilor îi ajută pe aceștia în moduri în care testele și examenele naționale nu o vor putea face niciodată.

Este posibil ca aceste școli să nu obțină cele mai bune rezultate la teste și examene, dar în schimb ele sunt cele care îi motivează pe elevi să îi urmeze cursurile și să absolve mai ales elevii care nu au avut această intenție de la bun început.

C. Kirabo Jackson: "Rezultatele la teste și examene nu sunt totul, iar școlile care promovează dezvoltarea socio-emoțională a elevilor au un impact extrem de pozitiv asupra acestora, mai ales asupra acelor elevi vulnerabili care au tendința de a nu se descurca foarte bine în sistemul educațional actual."

Acesta este cel mai recent studiu din multe altele realizate de specialiștii universității Northwestern, studii care relevă faptul că abilitățile noncognitive pe care profesorii unei școli le dețin cu scopul de a participa la dezvoltarea socio-emoțională a elevilor lor (relațiile de prietenie, simțul apartenenței, auto-reglarea emoțiilor, starea socială de bine, obiceiurile de învăţare, nivelul de determinare, motivația internă etc) sunt cele care au îmbunătățit intr-un final rezultatele pe termen lung ale elevilor, reflectate nu numai în creșterea notelor, dar și în creșterea ratei prezenței la ore și a ratei de absolvire.

În figura de mai jos puteți vizualiza creșterea ratei de absolvire atunci când eforturile şcolilor se concentrează pe dezvoltarea socio-emoțională, mai ales în cazul elevilor dezavantajați sau vulnerabili.

Așadar, ideea de bază a acestor studii este că unele școli/licee sunt mai bune decât altele în privința promovării și dezvoltării de relații sănătoase, aptitudini și atitudini pozitive care generează succesul pe termen lung, succes care, iată, nu trebuie măsurat doar în raport cu rezultatele la teste sau examene. La urma urmei, poți deveni un academician de renume, dar cu un caracter indezirabil, îți poți ruina parcursul carieristic de succes într-o clipită!

Cât ne privește pe noi, Colegiul Tehnic "Edmond Nicolau", dezideratul întregii echipe de profesori este unul bidirecțional: dezvoltarea socio-emoțională armonioasă care să genereze treptat o creștere a rezultatelor la învățătură a elevilor noștri. Un deziderat urmărit și implementat de profesori cu abilități socio-afective prin care vor să instruiască și să educe indivizi independenți, motivați, bine adaptați unei realități diverse, complexe și provocatoare.

Și pentru că lauda de sine nu miroase niciodată a bine, vă invit să parcurgeți mai jos câteva dintre destăinuirile de suflet ale foștilor elevi ai Colegiului Tehnic "Edmond Nicolau", absolvenți ai promoțiilor anterioare, tineri în toată firea astăzi, unii studenți determinați și pasionați de domeniul ales, alții deja ancorați în contexte profesionale care dau sens vieții lor și nu numai. Dar cu toții indivizi de care eu, una, mă declar mândră pentru caracterul lor frumos, pentru calitatea lor cea mai de preț - aceea de a fi Om, de a se adapta și integra armonios din punct de vedere socio-emoțional, indiferent de context, condiții și raporturi - o calitate la care credem, fără să fim lipsiți de modestie, că am contribuit și noi, profesorii colegiului.

"Experiența pe care mi-a oferit-o Colegiul Tehnic "Edmond Nicolau" a fost una de neuitat! Pentru mine nu a reprezentat doar "acea" instituție unde te duci să înveți și să te formezi ca individ din punct de vedere moral și profesional. Nu, a fost și locul unde am trăit cele mai frumoase momente, unde am format prietenii care și acum, după doi ani de la terminarea liceului, sunt la fel de rezistente. Nici nu am avut acel tip de profesori care pur și simplu își predau materia așteptând alături de restul elevilor sfârșitul orei. Nu, noi i-am avut pe cei mai buni, care mereu ne-au ajutat și ne-au înțeles, care ne-au sfătuit când noi nu știam ce să facem sau cum să facem, i-am avut pe cei care atunci când au văzut potențialul din noi, nu au renunțat după prima încercare. Nu cred că există cuvinte suficiente pentru a descrie cei mai frumoși ani, petrecuți alături de oameni minunați!" - Claudia Cristea, XII C, promoția 2018

"Trecut-au anii prea grăbit,
Colegiul meu de suflet îmi este astăzi amintire,
Pe care aș pune-o pe "repeat", neîncetat.

O amintire vie, trecută prin sceptrul minții mele cu drag și cu respect față de domnii profesori sub îndrumarea cărora am devenit ceea ce sunt astăzi. Într-o instituție de învățământ, cea mai mare importanță o au domnii profesori, ei sunt cei care te modelează, te îndrumă să devii cea mai bună versiune a ta, îți dedică timpul lor necondiționat și își lasă adânc amprenta pe inima ta. Am avut, astfel, ocazia și onoarea să întâlnesc oameni de exceptie, oameni care m-au încurajat și m-au motivat enorm, oameni care au crezut în mine, indiferent de situație, ceea ce mă determină să cred cu tărie că este foarte dificil să fii profesor. Mi-am apreciat și îndrăgit domnii profesori și doamnele profesoare al căror profesionalism a fost de neegalat." - Palade Roxana, XII B, promoția 2016

"Pentru mine, experiența dobândită la "Edmond Nicolau" a fost specială, unică, și de fiecare dată când îmi amintesc de momentele petrecute în liceu, devin nostalgic și îmi doresc din suflet să mai pot repeta experiența asta o dată în viață, chiar dacă știu că nu mai este posibil. A fost, de departe, cea mai frumoasă experiență a vieții mele din care am avut atât de multe lucruri de învățat și cu ajutorul căreia, spun eu, m-am dezvoltat. În ceea ce privește educația, aceasta s-a făcut excepțional, iar rezultatele, cu siguranță, sunt vizibile acolo unde există dorința de a învăța și afinitate pentru cunoaștere. Așadar, experiența a fost frumoasă, unică, specială, iar profesorii și atmosfera au fost întotdeauna de nota 10! 🤗 " - Vizitiu Andrei, XII D, promoția 2018

"Viața mea de licean a fost minunată. Am cunoscut oameni frumoși din toate punctele de vedere, atât colegi, cât și profesori. În urma celor 4 ani la "Edmond Nicolau", m-am descoperit pe mine, am aflat ce îmi place să fac și ce îmi doresc cu adevărat de la viață. Fiind foarte atașată de colectivul din care am făcut parte, mi-a fost foarte greu atunci când am absolvit, imi era teamă pentru că nu știam ce va urma, nu știam cum va fi viața mea fără drumul până la liceu, fără pauzele petrecute alături de colegii mei, fără doamna dirigintă care devenise cea mai bună prietenă a noastră. Dar totul a fost bine, iar asta s-a întâmplat dintr-un singur motiv: am fost încurajați de cadrele didactice să pășim încrezători spre ceea ce avea să urmeze. Profesorii ne-au sprijinit de fiecare dată când am avut nevoie. Mereu au știut cum să ne stimuleze și cum să ne atragă să învățăm prin diferite metode, nu prin obișnuita metodă “nu știi, 3! ”. PE ACEASTĂ CALE, AȘ VREA SĂ LE MULȚUMESC PENTRU TOATE EFORTURILE PE CARE LE-AU DEPUS PENTRU CA NOI SĂ DEVENIM CEEA CE SUNTEM AZI!!!" - Sandu Ana Maria, XII B, promoția 2019

"Viața mea ca elev al Colegiului Tehnic "Edmond Nicolau" a fost una complexă, atât din punct de vedere intelectual, cât și spiritual. Spun acest lucru fiindcă în fiecare zi în care mă aflam la orele de curs totul îmi părea imprevizibil și interesant, lipsit fiind de momente de monotonie datorită celor care mă înconjurau: elevi, profesori, ingineri. Aceste 3 elemente mi-au fost de ajuns pentru a-mi face o impresie pozitivă încă de la început asupra acestui liceu care mi-a marcat cei 4 ani de adolescență într-un mod bun, într-un mod pozitiv. Momentele plăcute petrecute de-a lungul anilor în acest liceu vor dăinui în sufletul meu pentru foarte mult timp de acum încolo." - Măslin Dragoș, XII D, promoția 2020

"Anii de liceu au fost nemaipomeniți din punctul meu de vedere. Deși au fost anii din viața mea în care am trecut prin mari neplăceri și neajunsuri personale, am trecut totul cu bine. M-am înțeles bine cu profesorii care m-au sfătuit când mi-a fost cel mai greu și m-au ajutat. Am avut ce învăța de la toți cei cu care am interacționat - profesori și colegi, deopotrivă. Toți m-au făcut un om mai bun. Vă mulțumesc atât dumneavoastră, cât și celorlalți profesori!" - Iacob Alexandru, XII B, promoția 2016

"Îmi aduc aminte cu drag prima zi de liceu, când am pășit pentru prima oară în curtea acestuia, aveam foarte mari emoții, eram într-un necunoscut, nu aveam de unde să știu ce se va întâmpla și cum va fi evoluția mea. Însă m-am apropiat de grupul mare de colegi, 32 la număr, și de atunci a început cursul vieții mele. Am dorit dintotdeauna să fac parte din grupul elevilor silitori pentru că doar așa puteam să ajung un om mare, după cum îmi spunea și bunica mea dragă. Și DA, chiar așa a și fost, deoarece în prezent figurez ca Inginer în Industria Alimentară. Într-adevăr, nu a fost ușor, însă cu ambiția, perseverența și seriozitatea de care am dat dovadă cu ajutorul profesorilor, sunt adultul de acum, foarte bine pregătit pentru orice provocare pe care ar dori să mi-o pună la dispoziție viața. Liceul este important deoarece ne pregătește pentru această etapă a vieții, care nu este deloc ușoară, ne îndrumă spre cheile succesului și spre o adevărată poveste de viață. Pe de altă parte, în toți cei patru ani de liceu am fost și coordonatorul clasei, și mi-a plăcut să avem tot timpul o atmosferă plăcută, armonioasă și respectuoasă între noi, de aceea de fiecare dată noi toți am știut cum să întreținem atmosfera pentru a nu deranja sau a atrage atenția celor din jur prin săvârșirea unor acțiuni mai puțin școlare. De asemenea, pentru a se crea o atmosferă plăcută, necesare au fost și interacțiunile dintre colegi, întrucât luam parte la foarte multe activități extracurriculare, iar acestea ne-au ajutat să ne cunoaștem mai bine, să ne împrietenim mai mult și să fim mult mai uniți.Toate aceste gânduri trasmise de mine nu aveau cum să fie relatate frumos dacă nu exista și o educație deosebită a noastră, primită atât din partea părinților, cât și din partea Domnilor Profesori. Educația în școală este foarte importantă și necesară pentru ca adolescentul de azi să devină adultul responsabil de mâine și necesită un timp mai mare până când aceasta să se instaleze la fiecare dintre noi. De aceea este necesar ca noi să fim receptivi, serioși și cu bun simț pentru că toate acestea încununează cu brio educația, cea care ne va ajuta să fim priviți din altă perspectivă în societate. Nu pot să nu îi menționez și pe Domnii Profesori care au avut un rol foarte important pe tot parcusul studiilor și au avut atâta răbdare și bunăvoință în clădirea educației mele/noastre, privind acum din perspectiva de adult, nu pot decât să mă înclin și să le mulțumesc pentru tot efortul depus pentru ca astăzi, mergând pe stradă, să fiu mândră de mine și de evoluția mea. În concluzie, pentru ca viața, atmosfera, interacțiunile, educația și contribuția Domnilor Profesori să dea rezultate foarte bune, este necesară o conexiune între ele, iar factorul principal al acesteia ești chiar tu, Elevule!" - Alexandru Nicoleta, XII C, promoția 2015

"Pentru mine, cei 4 ani de studiu în acest liceu au fost extraordinari! Încă din clasa a 9-a, m-am simțit foarte bine-venit în acest liceu. În tot acest timp, fiecare profesor a arătat un interes deplin pentru a ne face să înțelegem materia predată. La fiecare oră de curs, amestecul de momente nostime și momente foarte serioase au influențat pozitiv activitatea mea ca elev. Pauzele erau cele mai hard momente ale zilei, curtea și holurile fiind aglomerate de prieteni și colegi cu care râdeam, glumeam și împărtășeam lucruri. Ultimul an de liceu a fost cel mai tensionat din pricina bacalaureatului, dar am primit sprijin din partea tuturor profesorilor, iar examenul a fost un succes și m-a făcut să răsuflu ușurat la final. Relațiile dintre mine și profesori au fost de la inceput și încă sunt unele foarte bune, cu unii dintre dumnealor păstrez legătura și astăzi, iar cu această ocazie, vreau să le mulțumesc doamnelor si domnilor profesori pentru sprijinul și devotamentul dumnealor. Ca sfat pentru generațiile actuale și cele ce vor urma, le transmit să se bucure de acești ani de liceu, să asculte și să fie atenți la acești oameni minunați - profesorii - care le oferă o bază importantă pentru ceea ce va urma. Fiecare materie deține o fărâmă de ajutor în viața de zi cu zi, iar temele si învățatul sunt un antrenament al minții, teme pe care elevii trebuie să le facă de plăcere, să fie logice și să aibă sens. Baftă tuturor!!" - Ioniță Daniel Remus, XII D, promoția 2015

"Cu toții ne amintim una dintre cele mai importante trepte ale vieții, anume liceul - emoțiile și toate stările faine, cât și cele dificile. La Colegiul Tehnic "Edmond Nicolau" am întâlnit profesori minunați care știu să fie apropiați și să devină cei mai buni prieteni ai tăi, iar atmosfera din jur este primitoare și cred că generația mea a fost cea mai unită. Am știut fiecare în parte, zi de zi, uneori în grupuri, alteori toată clasa, să fim cei mai grozavi prieteni. Și, în primul rând, educație am primit de la fiecare profesor în parte, dar cele mai tari ore de educație și viață socio-emoțională erau cele de Engleză și orele de modul cu diferiți profesori. Vreau să le mulțumesc tuturor profesorilor pentru tot ceea ce mi-au oferit în cei patru ani de liceu grozavi, pe care nu îi voi uita niciodată și pe care i-aș repeta dacă s-ar putea." - Hîrșu George Răzvan, XII B, promoția 2016

"Liceul vine cu un bagaj de cunoștințe mult mai aprofundat și cu o poveste unică pe care fiecare dintre noi o parcurge. Fiind in perioada adolescenței, dispoziția mea era schimbătoare și îmi doream să fiu unică prin simpla mea prezență. Toate aceste motive au fost tratate de către profesori de foarte multe ori cu răbdare și sprijin, majoritatea profesorilor au fost înarmați cu răbdare (dobândită odată cu trecerea generațiilor) și chiar eram încurajată să-mi exprim opinia, mai ales cu privire la materia predată și uneori puteam să ne mai abatem de la oră, creându-se astfel o discuție liberă și sinceră despre trăirile, emoțiile sau relațiile noastre sociale. Doamna dirigintă a fost cel mai mare sprijin, a fost mereu în spatele meu. Alături de dumneai puteam să împărtășesc și bune, și rele, se bucura odată cu mine și primeam sfaturi atunci când nu reușeam. Sunt încântată că am trăit povestea de licean la CTEN, cu o atmosferă foarte primitoare și profesori care, dincolo de note și materia predată, vor să formeze o echipă împreună cu elevul." - Hîrșu Nikola Ane-Mary, XII B, promoția 2019